Nagyon sok kérdés kéring a témában arról, hogy miként lehet felszerelni és miként lehet használni a LED fényhidakat. Sajnos a tapasztalatunk az, hogy sok esetben a maguk a vizsgáztatók sem tudják hova tenni a LED fényhidakra, vagy akár a LED munkalámpákra vonatkozó szabályokat.
A Monstrled® Magyarországon elsőként kezdett el gyártani és forgalmazni LED fényhidakat, így bátran kijelenthetjük, hogy idehaza nálunk több tapasztalata senkinek nincsen a témában.
A LED fényhidak megjelenése
LED fényhidak 2015-ben jelentek meg először, és elsősorban Amerikában használták őket terepjárókon és harci járműveken. Nagyon gyorsan megjelentek ezek a kiegészítő lámpák Európában is. Az első LED fényhidak még kezdetlegesek voltak és igazából csak a gyengébb minőségű halogén reflektorokat tudták helyettesíteni. A legnagyobb előnye ekkor még csak és kizárólag az alacsony fogyasztásban jelentkezett. Egy hagyományos H7-es izzó általában 50-60 wattot fogyaszt, egy kiegészítő halogén munkalámpa minimum 300-400 wattos volt, amiből többet is fel kellett szerelni az autóra. Alapvetően sokszor már az is gondot jelentett, hogy több nagyteljesítményű lámpát hogyan lehet úgy felszerelni, hogy az ne akadályozza a mindennapi használatát az autónak. A másik nagy probléma az volt, hogy a sokszor a plusz fogyasztók áramellátása sem volt egyszerű művelet. Nagyobb átmérőjű vezetékek, nagyobb akkumulátorok és hatékonyabb generátorok kellettek ahhoz, hogy ezeket a hagyományos kiegészítő világításokat üzemelni lehessen. Ezekre a problémákra volt orvosság a LED fényhíd, illetve LED munkalámpa.
Az első LED fényhidak, tényleg nagyon kezdetlegesek voltak. Egy fém házba szereltek nagy teljesítményű LED chipeket, kapott egy passzív hűtést és kész. Ezek a lámpák megoldották a lámpa elhelyezésének a problémáját, valamint kiegészítő világítások többlet fogyasztása is csökkent. Ekkoriban egy nagyobb, a tetőn átívelő LED fényhíd még mindig 300-400 wattos volt.
Érdekesség: Onnan lehet következtetni a LED fényhíd minőségére anélkül, hogy a lámpát felkapcsolnánk, hogy megnézzük, hogy mekkora a fogyasztása. Ha nagyobb, mint 300 watt, akkor biztosak lehetünk abban, hogy gyenge minőségű chipeket használtak és azért kellett belőle sok, hogy a fénye legalább erős legyen. A nagy fogyasztás veszélye, hogy az akkumulátor élete drasztikusan lerövidül, a generátor plusz és felesleges terheléset kap, valamint a gyenge minőségű LED chipek hamar veszítenek a fényerejükből és aztán kiégnek.
A korai LED fényhidak problémái
A legelső próbálkozások sosem tökéletesek. A első időben a fényhidaknál a LED alacsony fogyasztását, valamint a hagyományos izzókhoz képest lényegesen nagyobb fényerejét próbálták helyzetbe hozni. Ez többé kevésbe sikerült is. Az alacsony fogyasztás adott volt, hiszen egy LED izzó a felhasznált energiának (chiptől függően) 70-80 százalékát is fényenergiává alakítja. A többi általában hőenergia formájában jelenik meg az egyenletben. Ez hatalmas lépes a halogénhez képest, ahol nagyjából 40% fényenergia és 60% hőenergia keletkezik. Ebből következik, hogy sokkal kisebb fogyasztással sokkal nagyobb fényt tudtak előállítani, de volt egy hatalmas probléma.
A LED chipnek a sajátossága (az összesnek), hogy csak és kizárólag szúrófényt képes kibocsátani. Éppen ezért nagyon nehéz a különböző LEDek fényét úgy irányítani, hogy abból egy jól körbehatárolható fénycsóvát kapjunk.
A megoldás már ekkor is mindenki számára világos volt. A LED fényét valahogy irányítani kell. A kihívás abban volt, hogy miként lehet hatékonyan iránytani a fényt, illetve hogyan lehet megoldani, hogy egy darab fényhíd, képes legyen szúrófényt és terítőfényt is kibocsátani.
Érdekesség: A mai napig lehet olyan LED fényhidat találni a boltok polcain, amik nem rendelkeznek speciális lencsével. Ezek a LED fényhidak hiába képesek relatív nagy fényt kibocsátani, csak egy nagy világos felületet vetít elénk, ami sajnos messze nem jó megoldás.
Regi fejlesztésű elavult LED fényhíd
A LED fényhidak E jelzés nélkül
A Legtöbb LED fényhíd vagy munkalámpa nem rendelkezik E jelzéssel. Ennek több oka is van. Az egyik pont az, amit az előző bekezdésben kifejtettünk. Nagyon nehéz a LED fényét megfelelően irányítani. Szóval mivel nehéz a fényt irányítani megfelelően, ezért nem kaphat engedélyt arra a lámpa, hogy közúti forgalomban is lehessen használni, hiszen a szembejövőt óhatatlanul is elvakítjuk. Éppen ezért a legtöbb LED fényhidat közúti forgalomban nem lehet használni, de ez nem azt jelenti, hogy ezeket a lámpákat nem lehet felszerelni az autóra. Ezeket a fényhidakat ugyanúgy fel lehet szerelni és akár vizsgáztatni is lehet velük az autót, csak figyelni kell, hogy a LED fényhíd bekötése és működtetése megfeleljen a mindenkori szabályzásnak.
Érdekesség: A Monsterled® véleménye még mindig sziklaszilárd a tekintetben, hogy nem szükséges egy LED fényhíd vagy munkalámpa számára az E jelzés, ugyanis az E jelzés nem azt jelenti, hogy akárhova felszerelhetjük, vagy akárhogyan használhatjuk, de ezt még később még kifejtjük.
Monsterled® LED fényhidak E jelzés nélkül
A Monsterled® 4 nagy termékcsaládot kínál a vásárlóinak a nem e jeles fényhidak közül. Termékeink között megtalálhatóak az ívelt, az egyenes, a bi-color és az alacsony profilú slim LED fényhidak is. Nálunk mindenki megtalálja a számára ideális LED fényhidat, amire 5 év cseregaranciát is vállalunk.
A 2020-es évek elejére megjelentek az E jeles LED fényhidak. Ehhez szükség volt arra, hogy olyan LED chippek jelenjenek meg a piacon, amelyek képesek nagyon alacsony fogyasztás mellett is nagy fényerőt leadni. Ez azért volt fontos, mert sokkal kevesebb LED chipnek a fényét kellett irányítani, így könnyebb dolga volt a tervezőknek. Amit nagyon fontos kiemelni, hogy ezek a LED fényhidak csak ködlámpaként használhatóak, így azok a szabályok vonatkoznak az e jeles fényhidakra, mint a ködlámpákra. Meg van szabva, hogy hány darab lehet belőle és hova lehet felszerelni, valamint azt is szabályozzák, hogy mikor lehet használni. Éppen ezért az a meglátásunk, hogy nem mindenkinek éri meg az E jeles fényhíd, hiszen ezek a lámpák drágábbak, mint az e jel nélküli LED fényhidak.
Ettől függetlenül, aki megteheti válasszon valódi E jeles LED fényhidat, mert ez a fajta fényhíd a jövő. Az alacsony fogyasztás miatt sokkal gazdaságosabb és tartósabb a fényhíd. Mivel a legújabb fejlesztésű LED chipek vannak benne, így ezek a lámpák jelenleg a legjobbak, ezek világítanak a legmesszebb. ha a szabályoknak megfelelően szereljük be és használjuk, akkor tényleg nem kell attól tartani, hogy szabálysértést követünk el a használatukkor.
Rengeteg típus közül tudunk választani, ha Ford Ranger LED fényhídra van szükségünk.
A legkedveltebb megoldás amikor a tetőre szereljük fel a LED fényhidat. Ebben az esetben, amikor a tető teljes vonalában szeretnénk LED fényhidat, akkor a 240 wattos és 105 centiméter széles Monsterled® fényhidakat javasoljuk.
LED fényhidak HAMIS E jelzéssel
Mivel nagyon kecsegtetően hangzik e jeles fényhidat vásárolni, ezért nagyon sok Magyar és külföldi kereskedő megkerüli a bonyolult engedélyeztetési procedúrát és egy lézervágó segítségével E jelet martnak a lámpába. Reméljük, hogy senkinek sem kell elmondani, hogy ez nem egy jó megoldás.
A legnagyobb baj az ilyen lámpákkal az, hogy közúti ellenőrzés során, ha hatóságoknak szemet szúr, hogy a lámpa hamis jelöléssel került fel az autóra, akkor az autó tulajdonosát, nem pedig a forgalmazót fogják megbünteti.
Kiszűrni a csalókat és a hamis jelzéssel ellátott lámpák forgalmazóit nagyon nehéz, de azért van pár intő jel!
Példa a HAMIS E jelzésre
Kapcsolat
A terméket hozzá adtad a kívánság listához