E jeles fényhíd

Tudjunk meg többet az E jeles fényhidakról

Nagyon sok kérdés kéring a témában arról, hogy miként lehet felszerelni és miként lehet használni a LED fényhidakat. Sajnos a tapasztalatunk az, hogy sok esetben a maguk a vizsgáztatók sem tudják hova tenni a LED fényhidakra, vagy akár a LED munkalámpákra vonatkozó szabályokat. 

A Monstrled® Magyarországon elsőként kezdett el gyártani és forgalmazni LED fényhidakat, így bátran kijelenthetjük, hogy idehaza nálunk több tapasztalata senkinek nincsen a témában. 

A LED fényhidak megjelenése

LED fényhidak 2015-ben jelentek meg először, és elsősorban Amerikában használták őket terepjárókon és harci járműveken. Nagyon gyorsan megjelentek ezek a kiegészítő lámpák Európában is. Az első LED fényhidak még kezdetlegesek voltak és igazából csak a gyengébb minőségű halogén reflektorokat tudták helyettesíteni. A legnagyobb előnye ekkor még csak és kizárólag az alacsony fogyasztásban jelentkezett. Egy hagyományos H7-es izzó általában 50-60 wattot fogyaszt, egy kiegészítő halogén munkalámpa minimum 300-400 wattos volt, amiből többet is fel kellett szerelni az autóra. Alapvetően sokszor már az is gondot jelentett, hogy több nagyteljesítményű lámpát hogyan lehet úgy felszerelni, hogy az ne akadályozza a mindennapi használatát az autónak. A másik nagy probléma az volt, hogy a sokszor a plusz fogyasztók áramellátása sem volt egyszerű művelet. Nagyobb átmérőjű vezetékek, nagyobb akkumulátorok és hatékonyabb generátorok kellettek ahhoz, hogy ezeket a hagyományos kiegészítő világításokat üzemelni lehessen. Ezekre a problémákra volt orvosság a LED fényhíd, illetve LED munkalámpa.

Az első LED fényhidak, tényleg nagyon kezdetlegesek voltak. Egy fém házba szereltek nagy teljesítményű LED chipeket, kapott egy passzív hűtést és kész. Ezek a lámpák megoldották a lámpa elhelyezésének a problémáját, valamint  kiegészítő világítások többlet fogyasztása is csökkent. Ekkoriban egy nagyobb, a tetőn átívelő LED fényhíd még mindig 300-400 wattos volt.

Érdekesség: Onnan lehet következtetni a LED fényhíd minőségére anélkül, hogy a lámpát felkapcsolnánk, hogy megnézzük, hogy mekkora a fogyasztása. Ha nagyobb, mint 300 watt, akkor biztosak lehetünk abban, hogy gyenge minőségű chipeket használtak és azért kellett belőle sok, hogy a fénye legalább erős legyen. A nagy fogyasztás veszélye, hogy az akkumulátor élete drasztikusan lerövidül, a generátor plusz és felesleges terheléset kap, valamint a gyenge minőségű LED chipek hamar veszítenek a fényerejükből és aztán kiégnek. 

A korai LED fényhidak problémái

A legelső próbálkozások sosem tökéletesek. A első időben a fényhidaknál a LED alacsony fogyasztását, valamint a hagyományos izzókhoz képest lényegesen nagyobb fényerejét próbálták helyzetbe hozni. Ez többé kevésbe sikerült is. Az alacsony fogyasztás adott volt, hiszen egy LED izzó a felhasznált energiának (chiptől függően) 70-80 százalékát is fényenergiává alakítja. A többi általában hőenergia formájában jelenik meg az egyenletben. Ez hatalmas lépes a halogénhez képest, ahol nagyjából 40% fényenergia és 60% hőenergia keletkezik. Ebből következik, hogy sokkal kisebb fogyasztással sokkal nagyobb fényt tudtak előállítani, de volt egy hatalmas probléma. 

A LED chipnek a sajátossága (az összesnek), hogy csak és kizárólag szúrófényt képes kibocsátani. Éppen ezért nagyon nehéz a különböző LEDek fényét úgy irányítani, hogy abból egy jól körbehatárolható fénycsóvát kapjunk. 

A megoldás már ekkor is mindenki számára világos volt. A LED fényét valahogy irányítani kell. A kihívás abban volt, hogy miként lehet hatékonyan iránytani a fényt, illetve hogyan lehet megoldani, hogy egy darab fényhíd, képes legyen szúrófényt és terítőfényt is kibocsátani. 

Érdekesség: A mai napig lehet olyan LED fényhidat találni a boltok polcain, amik nem rendelkeznek speciális lencsével. Ezek a LED fényhidak hiába képesek relatív nagy fényt kibocsátani, csak egy nagy világos felületet vetít elénk, ami sajnos messze nem jó megoldás.

Regi fejlesztésű elavult LED fényhíd

regi fejlesztesu olcso led fenyhid

A LED fényhidak E jelzés nélkül

A Legtöbb LED fényhíd vagy munkalámpa nem rendelkezik E jelzéssel. Ennek több oka is van. Az egyik pont az, amit az előző bekezdésben kifejtettünk. Nagyon nehéz a LED fényét megfelelően irányítani. Szóval mivel nehéz a fényt irányítani megfelelően, ezért nem kaphat engedélyt arra a lámpa, hogy közúti forgalomban is lehessen használni, hiszen a szembejövőt óhatatlanul is elvakítjuk. Éppen ezért a legtöbb LED fényhidat közúti forgalomban nem lehet használni, de ez nem azt jelenti, hogy ezeket a lámpákat nem lehet felszerelni az autóra. Ezeket a fényhidakat ugyanúgy fel lehet szerelni és akár vizsgáztatni is lehet velük az autót, csak figyelni kell, hogy a LED fényhíd bekötése és működtetése megfeleljen a mindenkori szabályzásnak.

Érdekesség: A Monsterled® véleménye még mindig sziklaszilárd a tekintetben, hogy nem szükséges egy LED fényhíd vagy munkalámpa számára az E jelzés, ugyanis az E jelzés nem azt jelenti, hogy akárhova felszerelhetjük, vagy akárhogyan használhatjuk, de ezt még később még kifejtjük.

Monsterled® LED fényhidak E jelzés nélkül

A Monsterled® 4 nagy termékcsaládot kínál a vásárlóinak a nem e jeles fényhidak közül. Termékeink között megtalálhatóak az ívelt, az egyenes, a bi-color és az alacsony profilú slim LED fényhidak is. Nálunk mindenki megtalálja a számára ideális LED fényhidat, amire 5 év cseregaranciát is vállalunk. 

LED fényhidak E jelzéssel

A 2020-es évek elejére megjelentek az E jeles LED fényhidak. Ehhez szükség volt arra, hogy olyan LED chippek jelenjenek meg a piacon, amelyek képesek nagyon alacsony fogyasztás mellett is nagy fényerőt leadni. Ez azért volt fontos, mert sokkal kevesebb LED chipnek a fényét kellett irányítani, így könnyebb dolga volt a tervezőknek. Amit nagyon fontos kiemelni, hogy ezek a LED fényhidak csak ködlámpaként használhatóak, így azok a szabályok vonatkoznak az e jeles fényhidakra, mint a ködlámpákra. Meg van szabva, hogy hány darab lehet belőle és hova lehet felszerelni, valamint azt is szabályozzák, hogy mikor lehet használni. Éppen ezért az a meglátásunk, hogy nem mindenkinek éri meg az E jeles fényhíd, hiszen ezek a lámpák drágábbak, mint az e jel nélküli LED fényhidak.

Ettől függetlenül, aki megteheti válasszon valódi E jeles LED fényhidat, mert ez a fajta fényhíd a jövő. Az alacsony fogyasztás miatt sokkal gazdaságosabb és tartósabb a fényhíd. Mivel a legújabb fejlesztésű LED chipek vannak benne, így ezek a lámpák jelenleg a legjobbak, ezek világítanak a legmesszebb. ha a szabályoknak megfelelően szereljük be és használjuk, akkor tényleg nem kell attól tartani, hogy szabálysértést követünk el a használatukkor. 

Monsterled® E jeles fényhidak

Rengeteg típus közül tudunk választani, ha Ford Ranger LED fényhídra van szükségünk. 

A legkedveltebb megoldás amikor a tetőre szereljük fel a LED fényhidat. Ebben az esetben, amikor a tető teljes vonalában szeretnénk LED fényhidat, akkor a 240 wattos és 105 centiméter széles Monsterled® fényhidakat javasoljuk. 

LED fényhidak HAMIS E jelzéssel

Mivel nagyon kecsegtetően hangzik e jeles fényhidat vásárolni, ezért nagyon sok Magyar és külföldi kereskedő megkerüli a bonyolult engedélyeztetési procedúrát és egy lézervágó segítségével E jelet martnak a lámpába. Reméljük, hogy senkinek sem kell elmondani, hogy ez nem egy jó megoldás. 

A legnagyobb baj az ilyen lámpákkal az, hogy közúti ellenőrzés során, ha hatóságoknak szemet szúr, hogy a lámpa hamis jelöléssel került fel az autóra, akkor az autó tulajdonosát, nem pedig a forgalmazót fogják megbünteti.

Kiszűrni a csalókat és a hamis jelzéssel ellátott lámpák forgalmazóit nagyon nehéz, de azért van pár intő jel!

  • a valódi E jelzés mindig a lámpa lencséjére van gravírozva, nem pedig a lámpa házára 
  • a lámpán a gyártó márkája is fel van tüntetve, így lehet azonosítani a gyártót és felelőségre vonni az esetleges hamis jelzésért

Példa a HAMIS E jelzésre

Kapcsolat

A terméket hozzá adtad a kívánság listához